MAT-STREJK

Som det flesta vet pågår det en matstrejk i piteå kommun.
Bland alla våra skolor strejkar vi elever som protest mot den
nurvarande skolmaten som är fullständigt grotesk.
Men jag måste säga att jag blir så fruktansvärt irriterad då jag
läser om att Kommunfullmäktige säger att det inte kommer bli
någon förändring bara för att eleverna strejkar.
Utan det är de vuxnas åsikt som kan göra någon ändring.

Men låt mig då påminna er om att det är vi ungdommar som växer
och behöver all den energi som vi kan få och det kan jag inte påstå
att nurvarande kost ger oss. Och vi pratar jämt om jämnlikhet mellan
männen och kvinnorna men vad hände med jämnlikheten mellan
det vuxna och ungdommarna? Våra åsikter borde spela exakt lika
stor roll och bara för att en siffra är mindre än den andra så bör vi
ändå få våra åsikter hörda. Det pågår just nu en debatt om att det
inte finns pengar och att det är därför vår skolmat är som den är.
Men istället för alla dessa onödiga rondeller, gatuvärme efter småstadens
gata och etc. Så kan vi väl lägga dessa pengar på vår skolmat?

Ibland blir dessa åsikter så dubbelmoraliska och orealistiska angående om
vad vi "behöver". Dom pratar jämt om att våran framtid och att skolan är
så enormt viktig. Men ge oss då den näring och energi som behövs för
att klara oss igenom dagen med öppna ögon. Förra veckan strejkade
sammanlagt 260 elever från vår skola och vi är 400 sammanlagt. Detta
resulterade till att vi fick kasta flera kg mat och det var väl då kommunen
öppnade ögonen. För några år sedan vann våran skola ett pris för " Bästa
skolmat" eller någonting i den stilen. Nu garanterar jag att våran "korvsoppa"
som består av korv som simmar runt i fett och "favoritsås" som består av
krossad paprika kommer ta priset för "Sämsta skolmaten" Det är dax att
någon gör någonting åt detta och jag hoppas det verkligen blir ändring.
För vi betalar, eller våra föräldar betalar så pass mycket skatt att vi bör
få ordentlig mat på tallriken.




Xoxo/F

Skrivet av: Klara

Hej Felice :)

Jag är en av de 5 finalisterna

på musiikfreaks blogg, för den häftigaste bilden.

Så jag hade tyckt det hade varit sött att rösta på min bild, kika in på min blogg för att komma till länken :). tack på förhand :)



Kram/klara:)

2009-03-09 - 19:52:34
Blogg: http://Klaraaaaaaaaa.devote.se
Skrivet av: Sanna

Det är så sant det du säger. Maten är verkligen fruktansvärd. Jag hoppas att dom på ¨min¨ skola,

alltså hortlax. Föräldrarna borde verkligen inte betala så mkt skatt för skäp mat! Bra skrivet.

2009-03-09 - 20:48:12
Skrivet av: josse

Hungrig josse = Tjurig josse

Ordentlig mat skulle sitta fint.

2009-03-09 - 21:01:37
Blogg: http://joset.blogg.se/
Skrivet av: Stina

Med tanke på vårat utbud och fräsh mat tycker jag bara det är patetiskt att klaga. Och alla de som ens orkar matstrejka gör det i okunskap..

2009-03-09 - 21:19:03
Skrivet av: Anonym

vi får kall och vegitarisk "mat" som är oätlig.J tycker kommunen borde satsa lite mer på elevernas tillvaro, och inte snåleri på pengar.Nyss var Piteå en "rik" stad. Just därför får vi skräp till lunch.

2009-03-09 - 21:26:40
Skrivet av: Felice

Till stina: Vårat utbud av skolmaten är definitivt inte fräsh. Någonting seriöst har hänt när det mindre barnen i klass 4-5 kommer in och skriver " vi vill ha riktig köttfärsås" eller när elever kommer hem och gråter av trötthet. Det är definitivt inte patetiskt att ha en åsikt. Och det är ju tydligt att vi flesta är ganska eniga om att det blivit betydligt sämre. Det påverkar våran skolsituation enormt. Och jag förstår inte att du kan sitta och säga att bara för att vi har en åsikt är vi patetiska. Det är okunskap skulle jag säga.

2009-03-09 - 21:29:14
Blogg: http://modeisdelicious.blogg.se/
Skrivet av: Jennie

Bra skrivet.

2009-03-09 - 23:05:16
Blogg: http://jjennienilsson.blogg.se/
Skrivet av: Anonym

Det är väl sånt som händer när moderaterna

sänker alla skatter typ...

Och jag håller med, maten suger!

2009-03-09 - 23:39:55
Skrivet av: Hanna

Men vad finns det att klaga på? Här i Sverige får vi maten serverad, den är god och varierad. Hur många människor i värden tror ni svälter? Ni sitter här och tycker att skolmaten är dålig, det kanske den ibland är men sluta klaga och var tacksamma istället. Fan vad barnsligt, ät och jag lovar att ni kommer orka. Ni är bara så jävla bortskämda.

2009-03-10 - 15:45:37
Skrivet av: Erika

det suger så mycket att maten kommer från strömbacka och att mattanterna tar med sig egen mat och värmer i en micro. Mattanterna kan ju säga till. Jag tror då inte någon som jobbar i kommunhuset ens vill lukta på skolmaten.

2009-03-10 - 17:41:07
Blogg: http://erikavikstrom.blogg.se/
Skrivet av: malin

Jag måste säga att jag tycker att det är konstigt att ni klagar på hur lite energi skolmaten ger och sedan tar ni med er pizza och andra onyttigheter. Jag kan hålla med om att maten inte är den godaste, men allvarligt, skippa nyttighetssnacket när det inte är det det handlar om!

2009-03-10 - 19:04:03
Blogg: http://malinoberg.blogg.se/
Skrivet av: Stina

Jag har aldrig påstått att det är patetiskt att ha en åsikt, enbart att matstrejka när Sverige har bland den bästa maten i världen. Men precis som Malin säger, intressant att du matstrejkar för att maten inte är energirik nog, också tar du med dig pizza.

2009-03-10 - 20:11:45
Skrivet av: Felice - TOTALLY DELICIOUS

Det finns ju en anledning till varför pizza är ett alternativ nu. Vi måste lägga ut mer pengar än vanligvis och väljer ett billigt alternativ. Som sedan är lätt tillagat eftersom vi har 30 minuter på oss att laga och äta den. Och när vi är så pass många ungdommar så är detta det enda som kan göras. Föreslå ett annat alternativ? Visst maten i sverige klagar vi inte över men den mat som nu serveras i skolan. Du är ej i vår situation så egentligen har du ingenting med denna diskussion att göra. Utomstående människor tycks verkligen inte kunna sätta sig in i någon annans situation.

2009-03-10 - 20:19:59
Blogg: http://modeisdelicious.blogg.se/

Alla kommentarer som anses kränkande mot mig eller mina nära tas bort.
Kom ihåg att ingen är anonym, alla IP-nummer loggas.

Namn:
Spara uppgifter?

E-post: (publiceras ej)

Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0