Att bli påverkad av någon omedvetet..

Jag har märkt och funderat kring en sak, hur jag kunde hamna i en sådan svacka i livet när jag vanligtvis brukar ta problemen med en klackspark. Jag funderade och kom fram till att det berott på personer jag umgåtts med / varit i närheten av. Instabila människor gör en instabil omedvetet, speciellt om det är någon man binder ett känslomässigt band till. Men det finns inga rätt och fel om hur du hanterar problem. Vissa gillar att bearbeta och går igenom minsta lilla detajl medans vissa bara låter det flyga förbi med vinden.

Jag har alltid haft den metoden och tänket att det är motgångarna i livet som gör en starkare och det är sant. Men för mig så skulle det inte komma någonting positivt ur att älta problemen om och om igen och försöka finna olika lösningar eller svar. Alla möter problem och jag tror att det allra lättaste är att bara försöka se dom som ett mindre hopp. Det är ju inte så att någon kräver att jag ska vara eller lösa mina problem på ett visst sätt, men omedvetet av en instabil människa så blev jag instabil.

Det var en person som var rena motsatsen till mig, en människa som inte alls tog problemen med en klackspark utan skulle konfrontera dom, bearbeta dom och försöka finna lösningar. För mig blev det bara så att jag fastnade, jag tog mig inte ur och tillslut hade jag bara en värld av ondska runt omkring mig. Jag trodde det var okej att människor använde mig som slagpåse och utnyttjade mig för att jag inte förtjänade någonting bättre. Jag trodde att jag inte hade något eget humant värde. Men alla är vi huvudpersonerna i vårat liv och vi får aldrig låta någon annan påverka oss så.

Lyckligtvis är jag fri nu och visst har det gett mig följder som rykten & elaka kommentarer. Men jag bryr mig inte, för att jag vet att denna människa inte hade någon bra inverkan på mig och aldrig brydde sig om mitt välmående. Utan var så egocentrisk och bara brydde sig om sig själv. Men i ett förhållande eller i en vänskap så får man inte vara egocentrisk och försöka trycka ner någon annan för att själv kunna stå stadigare.

Som person måste man skapa sig sin egen styrka och inte använda andra som offer till att bygga upp sitt egna självförtroende. Som vänner kan man bygga upp varandra, men bara genom att ge och ta.


Skrivet av: Anonym

jag kan bara ta för givet att du talar om den person jag tror. Hur som helst tycker jag det är elakt av dig att skriva så personligt om någon annan människa, om en annan människas svagheter. Du klankar ner på en annan människa som inte har någon chans att försvara sig. Eftersom det är din blogg har du rätt i att skriva hur du vill, men jag tycker att det är fel det du gör. En sida av historien, ja visst, du får chansen att uttrycka hur du såg på situationen, men av det jag vet så var inte du oskyldig, tvärt om. Du har rätt i en hel del, men du håller helt tyst om din del i det hela. Du är inte något slags offer, du har lika stor del i allt som hänt, så som jag ser det. Sen så vet jag inte om du försöker få det som att verka att din dåliga period är någon annans fel. Är man stark tillräckligt så berörs man inte så hårt av en "väns" åsikter, utan tar det som du säger, med en klackspark.

2009-07-19 - 16:42:51
Skrivet av: S

Även om man skulle vilja så kan man inte lämna allt och ta alla motgångar med en klackspark. För de stannar ändå inom dig. De finns kvar djupt där inne någonstans och när du bara försöker att ignorera problemen så byggs det tillslut upp till en stor hög med problem som bara väller över dig som en våg istället för att ta dem ensamma och inte lika starka. Man behöver inte alltid tänka och fundera om saker och ting heller för det kan dra ner dig. Det beror ju så mycket på hur stort "problemt" är men vissa saker måste man helt enkelt gå igenom, finkamma. Det kan göra väldigt ont men när man väl är igenom det har man lärt sig någonting nytt och det kan kännas så mycket bättre. Däremot efter man har bearbetat något kan man lämna det. Släppa det och gå vidare. Vissa saker kommer alltid ligga kvar hos dig,mig och alla andra hur mycket man än försöker att glömma,bearbeta osv. Däremot kan man göra så att det inte gör lika ont inombords längre. Jag tror inte det är bra för en själv att inte någonsin tänka efter och att aldrig riktigt känna på djupet när något är fel. Det är inte bra att stänga av sina känslor.



Älta kan vara ett mönster man fastnat i och jag ser inte heller någon mening i att älta något men man måste få känna känslor och inte bara säga att allt är helt okej oavsett. Alltid gör det lite ont inom sig själv om något händer, om någon säger något eller om man mår dåligt över någonting. Och om man kanske får klaga lite eller skriva ner något eller fundera över det ett tag kan saken kännas bättre. Om man bara hela tiden ska försöka gå vidare så kanske små små saker tar bitar av dig och din självkänsla omedvetet och tillslut blir alla bitarna ett stort hål när man minst anar det.

2009-07-19 - 18:13:34
Skrivet av: Sömmerskan

Ju bättre man känner sig själv, desto lättare blir det att styra hur man påverkas av sin relation till någon annan. Vissa tar energi, vissa ger energi. Blir det ömsesidigt kan det bli fantastiskt. Blir det ensidigt kan det bli destruktivt. Att snabbt känna igen vilka sorts personliga egenskaper som kommer att påverka en själv negativt gör att man lättare kan förhålla sig till dem. Det behöver inte innebära att man tar avstånd från personen utan istället att man bygger upp en relation på de premisser man vet kommer att fungera bättre. Jag har aktivt valt att inte ha kontakt med personer som bara tar, tar och tar eftersom relationen mellan mig och den personen enbart kommer att urholka mig, utan att fylla igen något.



"Som person måste man skapa sig sin egen styrka och inte använda andra som offer till att bygga upp sitt egna självförtroende"- väldigt bra uttryckt. Tyvärr träffar jag fortfarande människor som genom att stampa ner andra tror att de hamnar en bit högre upp. Men, alla gör sin egna val - men alla måste även ta konsekvenserna av sina val.

2009-07-19 - 21:32:11

Alla kommentarer som anses kränkande mot mig eller mina nära tas bort.
Kom ihåg att ingen är anonym, alla IP-nummer loggas.

Namn:
Spara uppgifter?

E-post: (publiceras ej)

Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0