It's time to be a big girl now, and big girls don't cry.

Jag har en sån otrolig ångest och jag vet inte om det var för alkoholkonsumentationen i helgen eller om det bara är för att jag känner mig stressad och hjälplös. Jag känner att jag behöver skriva av mig eftersom min sjukdom gör att jag har det lite tungt.

För några månader sedan fick jag sjukdomen struma som innebär att sköldkörteln (thyroidea) är förstorad (kvinnor >18ml, män >25ml). Förstoringen kan vara knölig eller diffus. Orsaker till struma är thyreoidit, Graves sjukdom (Basedows sjukdom), adenom i thyroidea eller genetiska faktorer. Även miljöfaktorer kan bidra. Vid struma kan sköldkörteln ha underfunktion, överfunktion eller normal funktion. Sväljsvårigheter, obehagskänsla och heshet kan förekomma. Detta på grund av tillväxten av sköldkörteln och det tryck som då kan utövas på matstrupen. Även luftstrupen kan vara tilltryckt.



Skrivet av: minna

du är inte ensam om att ha struma! jag har underfunktion i min sköldkörtel och ibland känns allt så surt, som att allt dåligt ska hända en..



men det är bara att ta nya tag och kämpa sig igen det! det som inte dödar en gör en starkare!

2009-06-15 - 01:09:14
Blogg: http://minnalindgren.blogg.se/
Skrivet av: Anonym

struma i dig själv är för övrigt ingen sjukdom. Alla har struma, du har bara för mycket av det :P

2009-06-15 - 21:51:44
Skrivet av: Josefin

Jag har haft gift struma i snart 3 år, kan komma med nått positivt och säga att det blir mycket bättre, men allt är så jobbigt de fösta året,iaf för mig:S Hoppas det blir bra!

2009-06-15 - 23:56:04
Skrivet av: erika

min syrra fick det nyss och min mamma har det fast dom tycker inte det är så speciellt jobbigt ;>

2009-06-17 - 22:27:54

Alla kommentarer som anses kränkande mot mig eller mina nära tas bort.
Kom ihåg att ingen är anonym, alla IP-nummer loggas.

Namn:
Spara uppgifter?

E-post: (publiceras ej)

Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0