Just a smalltown girl, livin' in a lonely world.



Jag överrumplas inte längre av frågor som "om ändå.." eller "vad kunde ha blivit om jag gjorde det annorlunda?". Just nu omsvärmas jag av en alldeles varm och färgglad atmosfär. En värld av lycka, där inget skulle kunna vända min värld upp och ner.

Jag vet inte om det är sommaren eller om det är jag som kommit till en plats i livet där jag inte längre ser allting svart på vitt. Jag har kommit till insikt med att livet har så mycket att erbjuda dig, trots det att du genomgår jobbiga stadier eller träffar på ett och annat hinder, så kommer alltid de människor jag älskar finnas där för att hjälpa mig över och igenom.

Vi behöver de personer som vet av en ynka blick att någonting är fel. Vissa bearbetar sina problem eller känslor genom att prata sig igenom detalj efter detalj, ingenting är fel. Jag är därimot en smula annorlunda. Vad som fungerar bäst för mig är att skriva. Skriva så att fingrarna blöder och ögonen blir alldeles tårögda. För mig betyder bearbeta - styrka. Att hitta styrkan i sig själv och kunna acceptera det faktum att det är okej att känna sig svag och hjälplös ibland.

Allt i livet är inte rättvist. Vi kommer alltid ha människor runt omkring oss som vi avskyr eller som vi inte kommer överens med. Men det är vad som gör människan och dess mångfald vacker. Oavsett om vi aldrig kommer tycka likadant, se likadana ut, eller ta samma val i livet så finns det människor som kan definiera sig med oss. Jag har hört att de människor som är mest olika, gör sig bäst tillsammans. Och jag vill tro, för det ger mig hopp om vad som kan hända härnäst.

Jag var tidigare rädd för framtiden. Jag kastade mig ut i den stora världen, i hopp om att snabbare få växa upp. Så jag slapp genomlida de hårda och jobbiga tonåren. I dagens sammhälle så är det svårt att vara tonåring, för dagens ideal kräver så oerhört mycket av oss. Har vi inte den perfekta kroppen, den coolaste umgängeskresten eller helt enkelt inte nog mycket status själva så blir vi utfrysta och arkivsatta.

Jag vägrar vara någon jag inte är för att tillfredsställa andra som inte kan acceptera den jag är skapt att vara. Den personen jag är stolt över att vara idag! Om jag ska se mellan fingrarna för varje misstag någon annan tar, så varför ska dem inte kunna göra detsamma med mig?

Definitionen av ordet misstag är givetvis individuellt. Men när jag pratar i "jag" anda så skulle jag säga att det är något man känner ånger över. Ett misstag enligt någon annan kan vara att säga något förhastat eller att göra något som andra inte håller med om.

Jag tycker bara det är komiskt hur vi älskar att peka finger och gotta oss i andras misstag. Om du kollar dig i spegeln.. vad ser du då? Ser du en person du är stolt över att vara? Ser du en stark och självständig kvinna som står för exakt alla handlingar i livet? För att tala ur eget perspektiv, nej. För jag vet att jag inte är perfekt, jag har gjort många misstag i mitt liv. Men skillnaden på att göra något åt det och att inse sina misstag är helt olika saker.

Jag vet att jag med avsikt aldrig skulle göra en annan individ illa om personen i frågat inte med avsikt gjort något för att skada mig. Även om vi sätter på starka ansikten så betyder det inte alltid att det är så vi känner oss inuti. Jag tycker vi ska börja ta ansvar för våra egna handlingar och inte låta någon annan göra det jobbet åt oss.. för vet ni vad? Det är vad som gör oss till starkare individer, det är VAD som gör oss, du & jag, till en mer självständig, stark och absolut mer beundransvärd individ.

Jag har på senaste tänkt på hur vi hanterar motgångar och hur vi handskas med de individer vi är oense med eller känner någon sorts avsky emot. Man vinner ingen respekt på att ta in våld eller personangrepp. För att vinna någons respekt så måste man visa mognad, man måste visa att varje argument som finns gömt och väntar på att komma fram kan tas itu med ord och tårar. Jag tror inte på våld, har aldrig gjort och kommer aldrig göra. Jag tror att det bästa sättet att få visa sin ilska är i ord. Jag vet att ord säger mer än ett slag. Jag vet att ord betyder mer än att förolämpa någon annan med ett slag, minst sagt sig själv.

Det finns två typer av respekt, den respekt du vinner av folk pågrund av dess rädsla för en. Eller den andra som du vinner på att visa att du stark och faktiskt kan erkänna dina fel och brister. Minst sagt stå upp för sina egna handlingar och göra något åt det. Vem vill du vara? Vem vill jag vara? Jag tror att ni från föregående texter vet exakt vad jag tycker.

Hädan efter kommer jag gå med huvudet högt, ta ansvar för mina handlingar. Helt enkelt göra om och göra rätt. Vi kommer alltid att ha ovänner och fiender. Men jag mår bra av att veta att jag gör rätt och det är de enda som betyder någonting för mig. Jag vill kunna se mig själv i spegeln och veta att jag gör gott i världen. Jag vill kunna se mig själv i spegeln, och vara stolt över vem jag är. Men framförallt vill jag att de personer jag älskar ska känna detsamma. För vad betyder andras åsikter mer än dina egna och de personer du håller kär? Absolut ingenting. Så, from now on - Head up high, love life, just the way it's meant to be. So don't look back, and feel no regrets.

Skrivet av: Julia

Måste bara säga att du är riktigt, riktigt duktig på att skriva. Du borde verkligen ta vara på din talang, för det har du! Det är inte många som kan sätta känslor och tankar i ord så bra som du gör.

Oftast så tycker jag att du prickar rätt i nästan allt du skriver. Och det här inlägget tycker jag att flera där ute borde ta till sig.

Keep up the good work, girl! :)

2011-06-21 - 02:22:45
Skrivet av: kimberly

Bra skrivet. och en bra väg att välja för sig själv. Klokt! :)

2011-06-21 - 12:35:44
Blogg: http://nattstad.se/kimpisch
Skrivet av: J

Grymt ''analyserat'' jag känner igen mig. och det är coolt, du har verkligen saker att leverera. läser du mycket?.. jag gissar nästan på att du gör det utifrån kvalitén på din text. Det är fruktansvärt nerverande att läsa en novell om känslor och åsikter när personen i fråga skriver i oförståeligt talspråk. Det här inlägget gled jag bara igenom. Cred:)

2011-06-22 - 17:04:06

Alla kommentarer som anses kränkande mot mig eller mina nära tas bort.
Kom ihåg att ingen är anonym, alla IP-nummer loggas.

Namn:
Spara uppgifter?

E-post: (publiceras ej)

Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0